Emotionele soep - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Marielle - WaarBenJij.nu Emotionele soep - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Marielle - WaarBenJij.nu

Emotionele soep

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Marielle

30 April 2011 | Filipijnen, Manilla

Vasco´s is the place to be in Subbic Bay, 24 uur service bar aan het water. Altijd reuring met een prettig uitzicht. Op dinsdag dachten wij een rustdagje te hebben, zo zie je maar voorbereiding is alles...er was om 14.00 uur een start gepland zodat iedereen een proefrondje kon doen. Ach, we kunnen vast zonder. Een heerlijke rustige middag gehad met de inschrijving bij de Yacht Club, deze club is in gebouw zo groot en luxe dat je je afvraagt of dit kan overleven. De avond hebben wij bij Vasco´s doorgebracht met lekker eten, potje poolen en een klein drankje.
Woensdag was het dan zover, de eerste wedstrijd van de Commodores Cup, er zijn totaal 6 wedstrijden waarvan vandaag de lange baan net als op vrijdag. Donderdag en zaterdag zullen een up wind/down wind baan zijn, dat zijn de warme dagen voor ons. Bij het down wind (voor de wind) varen is het aan boord windstil en dat in de brandende zon is geen pretje. De start was een drama, we lijken nog niet helemaal thuis in de verrassende startprocedure. De instructies op papier waren helder, alleen in praktijk deden ze het net ff anders. We waren een minuut te laat over de startlijn, beetje jammer want we waren uiteindelijk als 2e over de lijn 1,5 minuut achter de winnaar. Met de rating berekend zijn we derde geworden. De tweede dag zijn we eveneens derde geworden, waarna de vrijdag niet zo'n beste dag was. Als eerste bij de bovenboei, maar helaas had de Challenge meer wind en ronde als eerste de boei. De enige keer dat wij voor de Challenge waren, een foto van de boeg is gemaakt zodat we dit moment kunnen koesteren. Het laatste rak naar de finish maakten wij een gokje door langs de stuurboord kust te varen. Helaas geen goede keuze en dus niet meer in staat geweest om de Challenge in te halen.
De royal wedding heeft voor heel wat tranen gezorgd bij het diner dat Wilma heeft gekookt, of was het 't Thaise eten dat voor de emotionele omslag zorgde? De mannen zaten huilend aan tafel, een aandoenlijk aanzicht. Het huis van Dirk en Wilma is zo fijn, midden in de bossen met vrij uitzicht over bomen. In de avond de vleermuizen en apen rond je woning, een bevrijding. Om twaalf uur was het zover, kaarsje aan... Happy Birthday to George! Hij zegt dat hij 31 is geworden, zou het waar zijn? Op naar de vierde zeildag, de laatste alweer. Tijd gaat snel.
Vandaag twee wedstrijden, de eerste zijn we 2e geworden en als 2e over de streep. De tweede wedstrijd hebben we line honors ofwel als eerste over de lijn en zijn we na de rating waarschijnlijk derde. Ziet er naar uit dat we overall 3e of toch net 4e zijn geworden. Zou jammer zijn, is toch leuk als je een beeldje wint. Super lekker gezeild en het zit er nu dus alweer op.
Morgen vertrekken we om 11.00 uur lokale tijd met de taxi richting Manila, daar een dagje vertoeven en dan maandagavond in het vliegtuig op weg naar huis.
Wat een fijn tripje weer!